‘EEN GOEDE PARTNER VERSTERKT OOK MIJN POSITIE’
De komende tijd staat in iedere nieuwsbrief één van onze partners centraal. Ze vertellen onder andere waar ze mee bezig zijn, wat voor hun het belang is van schoon water en over de samenwerking met Dental WaterTest. Ditmaal de beurt aan Croonen Dental Service, gevestigd in Beuningen.
Interview met Jan Croonen, directeur/eigenaar.
‘Een goede partner versterkt ook mijn positie’
‘Provisie hoef ik daarom niet te hebben’
‘Toen ik als 50 plusser voor mezelf begon dacht ik, als ik nou het onderhoud kan doen bij 40 praktijken in de regio, dan kan ik daar prima 65 mee worden. Nou, dat is een beetje anders gelopen’, lacht meneer Croonen. ‘Het aantal praktijken waar ik het onderhoud bij verricht ben ik gestopt te tellen. Daarnaast heb ik samen met een Italiaanse leverancier een unit ontwikkeld. Zo’n kans kon ik niet laten liggen’.
Zelfstandig na het bereiken van de 50
Begin jaren 90 ben ik begonnen bij Megadent in Beuningen. Deze organisatie bestaat niet meer, maar bij menigeen in het vak wel bekend. Via mijn oom, die de architect was bij de bouw van het pand, ben ik destijds aan de baan gekomen. Hij wist dat ik niet meer zo naar mijn zin had op mijn werk en deed een goed woordje voor me. Na daar mijn eerste ervaringen in de dentale branche te hebben opgedaan ben ik vervolgens in 2002 bij Dental Air terecht gekomen. Ik begon daar als monteur en werd later hoofd technische dienst’, vertelt Jan. ‘Omdat ik een eigen visie heb op service verlenen ben ik op ruim 50-jarige leeftijd nog voor mijzelf begon’.
‘Croonen Dental Service is een klein familiebedrijf. Mijn vrouw doet de administratie en de inkoop, mijn zoon is monteur en ik verricht reparaties en doe de verkoop. Daarnaast werken we nu met drie ‘vaste’ ZZP’ers. Hier komt binnenkort een vierde bij, maar veel groter wil ik niet worden. Ik streef er niet naar veel meer geld te verdienen. We zijn al heel gelukkig met een leuk huis, goed eten en twee keer per jaar vakantie’, legt de enthousiaste Gelderlander uit. ‘
‘Aan reclame doe ik niet. Ik ben denk ik één van de weinigen zonder website, lacht Jan. Deze komt er binnenkort wel, maar het lukt nu al tien jaar zonder. Ik heb in ruim 25 jaar in de branche een groot netwerk en vertrouwen opgebouwd. Alle nieuwe klanten komen bij me door mond-tot-mond reclame’.
Winst op de langere termijn
‘Croonen Dental Service startte met één busje met onderdelen en twee klanten. Mijn eigen tandarts was mijn eerste klant. Dit groeide snel. Ik had voor velen een bekende kop en mensen vertrouwen me. Ik probeer niet het onderste uit de kan te halen. Als ik bijvoorbeeld zie dat een tandarts bij mij in de showroom steeds ongelukkiger gaat kijken bij het uitproberen van een vrij dure, maar goede XO unit, dan zeg ik hem, doe het alstublieft niet. Natuurlijk kost dit me marge, maar op de langere termijn wint hier iedereen bij’.
‘Naast het verrichten van onderhoud, verkopen we ook units. Croonen is dealer van XO, een prachtig merk, zowel qua styling als ergonomisch en mechanisch. Deze unit valt in een hogere prijsklasse. Daarnaast verkoopt ik New Idem Mavi. Een Italiaanse leverancier nodigde me uit om samen een unit te bouwen. Een hele eer. Een kans die ik niet kon laten liggen. Het moest een unit worden binnen een lagere prijsklasse, met een eenvoudig besturingsmodel, maar van een goede kwaliteit. Dit is gelukt. Het was een fantastische ervaring. Binnen het bedrijf in Italië wordt deze unit de ‘Mavi Jan’ genoemd’, vertelt de eigenaar trots.
Goede partners heb ik nodig
‘Omdat Croonen Dental Service een klein bedrijf is, heb ik niet alle expertises in huis. Ik werk dan ook graag met partners. Gebruikelijk is dat je bij het aanbrengen van klanten provisie ontvangt. Dit wil ik niet. Ik vind dat je het elkaar moet gunnen. Dit is wat mij betreft het toverwoord. Een goede partner versterkt ook mijn positie, legt Croonen uit. ‘Wel zeg ik tegen mijn partners dat ik van praktijkeigenaren nooit wil horen ‘die gozer had je nooit moeten sturen’.
‘Als Dental WaterTest bij een praktijk een waterkwaliteitstest heeft afgenomen en de uitslag is negatief, dan nemen ze contact op met de partij die daar het onderhoud doet. Zodoende kwam ik in gesprek met Guus en maakten we een afspraak voor een kennismaking. Een prettig gesprek dat inmiddels is uitgegroeid tot een goede samenwerking. Ze doen het goed en zolang dat zo is, blijf ik ze aanraden’!