Nooit meer last van biofilm!
Nooit meer last van biofilm!

DCW Desinfectiesysteem

De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat veel mondzorg- praktijken problemen blijven houden met de waterkwaliteit. Praktijken besteden veel tijd aan het verwijderen van biofilm en maken hoge kosten, maar tot nu toe bood geen enkel systeem en/of desinfectiemiddel altijd de oplossing.
Met trots presenteren wij u nu het DCW Desinfectiesysteem. Met het DCW Desinfectiesysteem is het mogelijk om veilig onderchlorig zuur insitu te maken van alleen zout, water en elektriciteit. Onderchlorig zuur is één van de meest krachtige, op chloor gebaseerde, desinfectiemiddelen. Dit zorgt ervoor dat de aanwezige biofilm (met eventueel legionella) binnen een zeer korte tijd wordt afgebroken en niet meer terug groeit. Een voordeel is bovendien dat het desinfectiemiddel geclassificeerd is volgens EU richtlijnen als niet toxisch en biologisch afbreekbaar.
Wilt u uitgebreidere en/of technische informatie ontvangen over ons systeem of wilt u weten wat de plaatsingsmogelijkheden zijn voor uw praktijk, neem dan contact met ons op. Wij zijn zo zeker van de werking van dit systeem dat wij u een ‘niet goed geld terug garantie’ aanbieden!

Voordelen van het DCW Desinfectiesysteem


• Verwijdert biofilm in korte tijd en zorgt dat het niet meer terugkomt
• Onschadelijk voor de gezondheid van mensen
• Onschadelijk voor het milieu: niet toxisch en biologisch afbreekbaar
• Inzetbaar bij zowel units aangesloten op het waterleidingnet als flessensysteem
• Niet goed geld terug garantie

Succesvolle pilot met DCW Desinfectiesysteem bij Orthodontiepraktijk Goirle 

‘We zijn heel blij dat de units schoon zijn’, vertelt Maartje Smulders, praktijk- en kwaliteitsmanager bij Orthodontiepraktijk Goirle (voorheen praktijk voor orthodontie van Dr. Ostyn). ‘We zijn hier drie jaar mee bezig geweest. Het heeft ons behoorlijk wat tijd, energie en soms ook frustratie gekost. Ik vind het ook heel leuk voor Sjors Vreeswijk dat het DCW Desinfectiesysteem werkt. Het was natuurlijk voor hem ook spannend. Het systeem komt uit Denemarken en werd ‘in het groot’ al ingezet in de industrie, maar in de tandheelkunde was het nieuw’.

Forse normoverschrijdingen
‘Toen in 2016 de richtlijnen voor het testen van water zijn aangescherpt werden we benaderd door Dental WaterTest. We sloten een contract af voor het half jaarlijks testen van de waterkwaliteit. Direct bleek dat onze units de gestelde norm aan KVE per milliliter flink overschreden. Voor die tijd was het water nog nooit getest, wel hielden we ons altijd al aan de gestelde waterrichtlijnen. Dit was dus wel even schrikken’, geeft Maartje aan.
‘Het is bekend dat Legionella binnen de orthodontie vaker een probleem is. Tijdens behandelingen wordt minder water gebruikt dan bij de tandarts. Leidingen worden dus minder vaak doorgespoeld. Geadviseerd werd een dieptereiniging uit te voeren. Direct daarna is weer getest. Er was verbetering zichtbaar, maar dit zakte snel terug. Een tweede dieptereiniging werd ingezet. Ook spoelden we de units extra door: aan het begin van de werkdag, tussen de patiënten door, tussen de middag en aan het einde van de werkdag. Ook dit mocht niet baten. Althans een hele korte periode, maar al snel daarna waren de testresultaten weer even teleurstellend. Toen zaten we wel even met onze handen in het haar. Er was gelukkig geen sprake van de gevaarlijke Legionella variant, maar je wilt gewoon met schoon water werken. Elk risico voor patiënten en medewerkers uitsluiten’, aldus de betrokken praktijkmanager.

Filter
‘Eind 2016 heeft een bedrijf een waterfilter geplaatst. Na onderzoek te hebben gedaan naar de mogelijkheden leek dit een oplossing. Er werd ons beloofd dat het filter de biofilm langzaam zou oplossen. Het volledig oplossen zou wel een jaar duren. Ieder half jaar is getest, maar helaas, er was totaal geen resultaat. Na een jaar stonden we nog steeds op hetzelfde punt’, geeft Maartje aan. ‘Om gek van te worden’.

Pilotpraktijk
‘Het filter was inmiddels opgehaald door het bedrijf toen Sjors begin 2018 vertelde dat hij druk bezig was met het op de markt krijgen van een desinfectiesysteem uit Denemarken dat goede resultaten boekt in de industrie. We stonden op het punt om op een flessensysteem over te gaan. Sjors kon ons de voor- en nadelen van een flessensysteem duidelijk uitleggen. Er zitten zeker voordelen aan, maar het is vrij bewerkelijk en met de chemicaliën die destijds werden aangeboden krijg je Legionella niet altijd weg. Het desinfectiesysteem uit Denemarken had goede resultaten, is milieuvriendelijk en is minder arbeidsintensief dan het flessensysteem. Dat klonk goed’, concludeert Maartje. ‘Maar heel concreet was het nog niet. Toch besloten we nog even op Sjors te wachten. Na een paar maanden belde hij met de verlossende woorden dat het systeem geleverd kon worden. Begin november 2018 werd het systeem aangesloten op de waterleiding naar onze units toe’.

‘We zijn erg tevreden over het DCW Desinfectiesysteem. Ook over het advies en de betrokkenheid van Dental WaterTest tijdens het proces ben ik vol lof. We raden het systeem zeker aan’

Maartje Smulders,
 praktijk- en kwaliteitsmanager

Het begin van het einde
‘In het begin waren we best een beetje sceptisch. We waren natuurlijk al twee jaar verder, zonder resultaat. Maar, het contact met Sjors was goed en zijn uitleg van de werking van het systeem klonk plausibel’, vertelt Maartje. Het systeem zet water en zout met behulp van elektriciteit om in onderchlorig zuur, dat Neuthox genoemd wordt. Onderchlorig zuur is één van de meest krachtige, op chloor gebaseerde, desinfectiemiddelen. Dit zorgt ervoor dat de aanwezige biofilm (met eventueel legionella) binnen een zeer korte tijd wordt afgebroken en niet meer terug groeit. Een voordeel is bovendien dat het desinfectiemiddel geclassificeerd is volgens EU richtlijnen als niettoxisch en biologisch afbreekbaar. ‘Dat het desinfectiemiddel biologisch afbreekbaar is was voor ons in eerste instantie niet het belangrijkste, maar vinden we wel een mooie bijkomstigheid’.
‘Omdat het systeem nog niet eerder in de tandheelkunde ingezet was was het even zoeken naar de hoeveelheid Neuthox die moest worden toegevoegd. We begonnen heel voorzichtig en KIWA kwam iedere vrijdag testen. Omdat de eerste testuitslagen niet voldoende vordering lieten zien werden de instellingen aangepast. Vanaf eind december werden de uitslagen steeds beter. Al die tijd hadden we intensief contact met Sjors. Ook de paar keer dat er een dipje in de uitslag zat, was dit te verklaren (stukjes losgelaten biofilm hadden de testresultaten beïnvloed)’.
‘In januari van dit jaar waren twee van de vijf units schoon. Vanaf dat moment besloten we maandelijks te testen. Om het proces te versnellen zijn we vanaf april de overige drie units extra lang gaan doorspoelen (in de pauzes en aan het einde van de dag). Toen er na een maand (in mei) getest werd had nog maar één unit een overschrijding. We waren er bijna! Die laatste unit zijn we in dezelfde frequentie blijven doorspoelen. Dit heeft z’n vruchten afgeworpen. In juni belde Sjors dat alle units schoon zijn. Pff, er viel echt een last van onze schouders’!

Vol lof
‘Dat de units nu schoon zijn en met behulp van het systeem schoon blijven, scheelt ons veel tijd. Na al dat extra spoelen kunnen we nu weer terug naar het ‘normale’ spoelprotocol. We zijn erg tevreden over het DCW Desinfectiesysteem. Ook over het advies en de betrokkenheid van Sjors tijdens het proces ben ik vol lof. We raden het systeem zeker aan’, geeft Maartje enthousiast aan. ‘Door de ervaring die Dental WaterTest nu heeft opgedaan kan bij een volgende praktijk veel gerichter te werk worden gegaan’.
‘Naast de jaarlijkse onderhoudsafspraak kost het systeem ons nu geen geld meer. Het was een flinke investering, maar we konden gebruik maken van de MIA- en VAMIL regeling, waar Sjors ons op wees. Daarmee hebben we een groot deel van de investering teruggekregen. De kosten zijn vergelijkbaar met de kosten van het filter dat we hadden aangeschaft, maar dan mét resultaat’, lacht Maartje.

Over de schrijver
Reactie plaatsen