DE VRAAG DIE PRAKTIJK EIGENAREN ZICHZELF ZOUDEN MOETEN STELLEN…
21 maart 2017 

DE VRAAG DIE PRAKTIJK EIGENAREN ZICHZELF ZOUDEN MOETEN STELLEN…

De komende tijd staat in iedere nieuwsbrief één van onze partners centraal. Ze vertellen onder andere waar ze mee bezig zijn, wat voor hun het belang is van schoon water en over de samenwerking met Dental WaterTest. Ditmaal de beurt aan Dental Partners Rotterdam.  

Interview met Ronald Bonte, mede-eigenaar en directeur van Dental Partners Rotterdam.

‘Wil je zelf behandeld worden met het water uit de praktijk?’

‘Deze vraag moeten praktijk eigenaren zichzelf stellen’

‘Dit jaar vieren wij alweer ons 25-jarig jubileum. Nog steeds ga ik iedere dag met plezier naar mijn werk. En dan bedoel ik ook echt met plezier. We zijn Dental Partners Rotterdam destijds gestart met het doel uit te willen groeien tot een middelgrote, innovatieve organisatie waarbij persoonlijk contact en flexibiliteit voorop staan. Dat is gelukt en dit is nog steeds onze kracht’, vertelt de heer Bonte enthousiast.

‘Wij zijn een totaalleverancier voor tandartsen, kaakchirurgen, orthodontisten en mondhygiënisten in Nederland. Met een team van 14 personen begeleiden en adviseren we praktijken bij investeren, project tekeningen, bouw en verbouw tot en m met de administratieve afhandeling na het plaatsen van de apparatuur. We spelen graag in op ontwikkelingen in de tandheelkunde. Dat houdt ons werk uitdagend en interessant. Zo is ook de samenwerking met Dental WaterTest tot stand gekomen’, vertelt Ronald. We vonden het leuk deze nieuwe organisatie een boost te geven. Inmiddels hebben we een goed contact met de gebroeders Vreeswijk, Guus en Sjors’.

Blijven testen

‘Voor de inrichting van praktijken maken we altijd eerst een tekening. Op basis daarvan worden producten besteld. Meestal gebeurt dat bij een stuk of negen verschillende fabrikanten. Wanneer we alles binnen hebben, richten we in één keer de praktijk in. Wij vinden het erg belangrijk dat de units die we plaatsen schoon zijn. Om daar zeker van te zijn ontvangen wij een certificaat van onze leveranciers, DKL, OMS en KAVO, met de goede testresultaten gebaseerd op Europese regels. De eerstvolgende test is namelijk vaak pas na een half jaar. Dan komt Dental WaterTest in actie’, lacht de mede-eigenaar. Er zijn veel verschillende testen op de markt. Maar, bij Dental WaterTest weten we dat het preventief testen en het testen na reiniging goed gebeurd. Die garantie geeft het samenwerken met een geaccrediteerde partij ons’.
‘Er zijn er nog aardig wat praktijken die, wanneer ze eenmaal een certificaat van Dental WaterTest ontvangen hebben, denken van het testen af te zijn. Helaas, zo werkt het niet. Het is een ‘ongoing process’. Je moet je altijd afvragen of je zelf behandeld wilt worden met het water uit de praktijk’, schetst Ronald Bonte enigszins ernstig.

Ronald Bonte, Dental Partners Rotterdam, Dental WaterTest

Ronald Bonte in de showroom van Dental Partners Rotterdam.

Tijdklok of filter

‘Praktijken zijn gebaad bij het strak opvolgen van protocollen wat betreft doorspoelen en reinigen. De ervaring leert echter dat dit nog wel eens lastig is. Na een lange werkdag gaat men liever naar huis dan dat er nog een reiniging gestart wordt, vertelt Bonte met een knipoog. Om die reden zijn we nu aan het testen met een tijdklok, waarmee het reinigingsmoment ingesteld kan worden. We gaan er vanuit hier binnen enkele weken mee op de markt te komen. Dit kan praktijken een hoop ellende schelen’.
‘Inmiddels hebben we bij een aantal nieuwe praktijken en praktijken die vervuild water hebben gehad een speciaal filter, Seccua genaamd, geplaatst. Dit als scheidingswand tussen apparatuur en waterleiding. Dit filter hebben we twee jaar geleden op de markt gebracht als dé oplossing voor biofilm. Hiermee zijn praktijken verlost van het toepassen van chemicaliën’.

Dental Management Game

‘Alweer twintig jaar geleden hebben we, samen met een aantal anderen, de Dental Management Game opgezet. Een interactieve game voor laatstejaars studenten tandheelkunde van de universiteiten van Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Studenten maken kennis met facetten uit het vak: materiaalkeuzes, praktijkinrichting, maar denk ook aan management, verzekeren, pensioenen en investeren. In kleine groepjes gaan ze aan de gang met een plan op basis van een casus. Zeer zinvol voor de studenten en zeer interessant voor ons’, aldus het enthousiaste directielid. ‘Erg leuk is ook dat studenten, wanneer het plan voldoet aan de vooraf vastgestelde criteria, met ons mee mogen skiën in Oostenrijk. We houden hier zulke leuke en waardevolle contacten aan over’.

Over de schrijver
Reactie plaatsen