PROTOCOLLEN NOODZAKELIJK VOOR GOEDE DIENSTVERLENING
PROTOCOLLEN NOODZAKELIJK VOOR GOEDE DIENSTVERLENING
20 september 2016 

PROTOCOLLEN NOODZAKELIJK VOOR GOEDE DIENSTVERLENING

‘Je kunt alleen goed werk afleveren als de basis op orde is.
En je hebt protocollen nodig om die basis te kunnen garanderen’

Mondzorg Woerden hecht waarde aan kwaliteit. Om die reden zijn alle tandartsen geregistreerd in het BIG-register (het register dat duidelijkheid geeft over de bevoegdheid van de zorgverlener) aangesloten bij het Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT). ‘Wij zijn van mening dat je alleen goed werk kunt afleveren als de basis op orde is’, aldus Carola Langeslag, Praktijkmanager en Paro-preventieassistente bij Mondzorg Woerden. ‘Dat betekent dat je werknemers hun papieren op zak moeten hebben, maar ook dat je praktijk op orde moet zijn. Zo is onze praktijk ISO gecertificeerd: we volgen alle richtlijnen op die door de wet gesteld zijn. Deze richtlijnen zijn verankerd in protocollen, waarvan we de stappen exact volgen. Hiermee is de kwaliteit en daardoor de veiligheid voor de patiënten en de medewerkers gegarandeerd en is de basis gelegd voor een goede behandeling’.

‘Toen de WIP-richtlijnen inzake de waterkwaliteit veranderden was het voor ons dan ook geen vraag of we hier actie op zouden ondernemen’, lachte mevrouw Langeslag. ‘Twee medewerkers hebben een cursus bijgewoond over de nieuwe en aangepaste WIP richtlijnen en hebben de nieuwe informatie vervolgens met de collega’s d.m.v. een presentatie in de praktijk gedeeld. Water testen is voortaan verplicht. Onze consultant gaf aan dat het niet uit maakt welke partij we in de arm zouden nemen om het water te testen als deze maar geaccrediteerd is. Na goede ervaringen met Guus Vreeswijk in zijn vorige werk, was het contact met Dental WaterTest vervolgens snel gelegd. Ik ben heel blij: al onze inzet is inmiddels beloond met een Water Kwaliteits Bewijs’!

Over de schrijver
Reactie plaatsen