‘VOOR EEN KWETSBARE DOELGROEP ALS DE ONZE IS SCHOON WATER HELEMAAL VAN GROOT BELANG’
09 maart 2018 

‘VOOR EEN KWETSBARE DOELGROEP ALS DE ONZE IS SCHOON WATER HELEMAAL VAN GROOT BELANG’

Omnios – mondzorg voor ouderen, Nadja van der Lit

‘We zijn begonnen met het meten van de waterkwaliteit na de wetswijziging die dit verplicht stelde’, vertelt Nadja van der Lit, werkzaam bij Omnios. ‘Uiteraard waren we ons daarvoor ook al bewust van het feit dat schoon water belangrijk is. Zeker voor een kwetsbare doelgroep als de onze. Omnios is er speciaal voor ouderen. Omnios helpt instellingen met maatwerkoplossingen voor hoogwaardige mondzorg op locatie, die volledig wordt ingebed in de eigen zorgprocessen. Onze ambulante mondzorgteams bestaan uit een tandarts, een mondhygiëniste en assistente. We werken met een groot aantal mobiele units, waarmee we langs zorginstellingen trekken. Daarnaast hebben we op een aantal locaties een vaste unit staan’, aldus Nadja.

Nadja van der Lit is hoofd sterilisatie bij Omnios. Een bijzondere functie die bij reguliere tandartspraktijken niet bestaat. ‘In reguliere tandartspraktijken steriliseren de tandartsassistenten. Omdat niet goed steriliseren bij onze doelgroep nog grotere gevolgen heeft, is dit bij ons een opzichzelfstaande functie. De werkwijze van de ambulante collega’s wijkt niet veel af van die in een reguliere praktijk, al wordt er wel meer tijd besteed aan het contact met patiënten’, legt Nadja uit. ‘Een open en prettig contact met behandelaren geeft vertrouwen en draagt bij aan het welbevinden van de cliënt. Daarom nemen de behandelaren van Omnios bij elk eerste bezoek de tijd om kennis te maken met de betrokkenen: de cliënten zelf, maar indien van toepassing ook met hun familieleden.’

‘Omdat wij zo veel onderweg zijn met onze mobiele behandelunits, gebruiken wij zelftests voor het meten van de waterkwaliteit. Twee vaste units die we overgenomen hadden vormden in september vorig jaar de aanleiding om contact te zoeken met Dental WaterTest. Uit de zelftests bij deze vaste units kwam een negatieve uitslag. Na het gehele protocol nogmaals uitgevoerd te hebben bleek de uitslag weer negatief. Hier moesten we mee aan de slag. Via een advertentie waren wij al gewezen op het bestaan van Dental WaterTest. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen. Daarna kwam ik Sjors Vreeswijk toevallig tegen op de beurs voor mondhygiënisten. Prettig om direct een gezicht bij de stem te hebben’, zegt Nadja lachend. ‘Dental WaterTest gaat erg professioneel te werk en we hebben inmiddels ons Water Kwaliteitsbewijs binnen. Super!’

Over de schrijver
Reactie plaatsen